Jaké jsou hlavní požadavky, které společnosti mají, nebo by měly mít, na jazykové vzdělávání?
Řekla bych, že mnohdy vítězí nejnižší cenová nabídka. Do jisté míry to je pochopitelné, ale mám pocit, že jsme se dostali do rozporu. Poptávka po kvalitě za nejnižší cenu má vždy svou hranici. Pak je nutné volit, zda akceptujeme lektora, který vezme kurz za nízkou sazbu, a pak většinou bere výuku jen jako dočasný přivýdělek, nebo jestli chceme lektora profesionála s výbornou znalostí jazyka a k tomu zázemí jazykovky, která dbá o své dobré jméno. Ta nejen odpovídá za výběr dobrého učitele, ale v případě jeho nemoci zajistí náhradu, ručí za správné rozřazení studentů, kvalitu výuky, přípravu efektivních výukových plánů i splnění nastavených jazykových cílů. Klasické školy pak mají další náklady na kancelář, zaměstnance a metodiky, kteří rovněž výrazně přispívají ke kvalitě výuky i k dobré spolupráci s klientem, byť tyto služby nejsou vždy vidět hned na první pohled. I to se v ceně musí zohlednit.
V ostatním si myslím, že firmy už dnes dobře vědí, co od firemního jazykového kurzu očekávat. Je to hlavně návratnost investic, která je v tomto případě měřena kvalitou výuky, spokojeností zaměstnanců a zlepšováním jejich schopnosti cizí jazyk prakticky používat ve své profesi. Firmy chtějí spolupracovat se školou, která jim poskytne vypovídající zpětnou vazbu, vymění lektora v případě nespokojenosti, vyjde klientům ochotně vstříc, když potřebují nějaké změny apod.