Na koho se zákon o evidenci tržeb skutečně vztahuje?
S nepatrnými výjimkami na všechny podnikatele, kteří přijímají tržby jiným způsobem než bankovním převodem. Zejména se jedná o ty, jež přijímají platby v hotovosti, dále platební kartou, směnkou, stravenkou, poukázkou, elektronickou peněženkou nebo šekem. Pro každého podnikatele je nicméně nejdůležitější vyhodnotit, z jaké činnosti mu plynou tržby a dle klasifikace NACE se zařadit do příslušné fáze. Od 1. 12. 2016 začala evidenční povinnost platit pro restauratéry a hoteliéry, od 1. 3. 2017 se připojí více než 200 000 malo i velkoobchodníků, například prodejci potravin, řezníci či zelináři, a po roční pauze, tedy 1. 3. 2018, také svobodná povolání – lékaři, účetní, právníci a všichni ti, co v České republice platí daně.
Žádost o autentizační údaje, ale i výběr nového pokladního řešení
K tomu, aby podnikatel dostál své evidenční povinnosti, musí splnit několik – více či méně – složitých kroků. V nejsnazším případě, pokud podnikatel disponuje pokladnou kompatibilní se systémem EET, pouze na Finanční správě požádá o autentizační údaje, s kterými se přihlásí na portál správce daně. Tam zaeviduje svůj podnik, vygeneruje certifikát, který nainstaluje do svého pokladního řešení a je v podstatě připraven. Pokud ale vydává účtenky ručně či vlastní pouze nějaké offline zařízení, musí projít vcelku složitým procesem výběru a instalace pokladního řešení.
Již počáteční orientace na trhu pokladních systémů, kde vedle zavedených a roky prověřených dodavatelů stojí „rychlokvašky“ spatřující v EET možnost rychlého a snadného výdělku, není jednoduchá pro odborníky, natož pro laiky. Segment HORECA navíc již po pár týdnech od zavedení EET ukázal, že při výběru pokladního řešení je důležité zohlednit nejenom cenu, ale také druh i potřeby konkrétního podnikání a dále se zamyslet nad funkcemi softwaru, které podnikatel ke své činnosti potřebuje.
Jak se v nich tedy vyznat?
V nepřeberném množství pokladních systémů je zprvu podstatné odolat „nejvýhodnějším nabídkám“ nejvíce propagovaných řešení a raději ověřit historii a reference firmy, aby podnikatel později nezjistil, že nabídka nebyla tak výhodná, jak se zpočátku zdálo. Další klíčový faktor související s výběrem pokladního řešení spočívá v jeho komplexnosti. Levné pokladny nejsou tzv. „šité na míru“, neví nic o podniku, jeho potřebách či požadavcích, ale představují pouze všeobecnou skládačku disponující několika základními funkcemi, což nemusí být na první pohled patrné.
V neposlední řadě je při výběru nutné zohlednit potřeby konkrétního podnikání. Jestliže obchodník potřebuje ve svém obchodě používat váhu, je dobré k této specifikaci přihlédnout a již dopředu promyslet, zda v rámci úspory nepořídit namísto dvou a více samostatných jednotek vše v jednom, například váho-pokladnu. Úspora místa ale není jedinou výhodou, váho-pokladna také ulehčuje prodavačům práci s přepisováním údajů z váhy do pokladny, což ve výsledku šetří zákazníkům drahocenný čas.
Certifikace jako další úskalí
Při výběru konkrétní váho-pokladny je důležité zjistit, zda zabezpečuje funkce splňující zákon o EET. Každý podnikatel používající ke své práci váhy disponuje znalostmi souvisejícími s jejich pravidelným ověřováním. Jen málokterý však již ví, že se toto opatření týká nově i elektronických vah, které mají nejen vlastní vážící mechanismus, ale také váhový software. V tomto případě podléhá úřednímu ověření i váhový software, který musí být podle normy ČSN 45501/2015 a směrnice 2014/31/EU taktéž certifikován. Ačkoliv Český metrologický institut o této novele na svých stránkách informoval a vydal k tomu několik stanovisek, nedostala se do širšího povědomí, a proto hodně obchodníků neví, že od 1. ledna letošního roku ČMI neověří žádnou váhu, která byla používána bez certifikovaného pokladního systému, a navíc zakáže její používání. To může jak zkomplikovat prodeje, tak v krajním případě i uzavřít provozovnu.
Nové řešení nebo komplikace prodeje?
Pokud se problém s certifikací podnikatele týká, měl by nejprve požádat výrobce softwaru o certifikaci, kterou pokud z nějakého důvodu neobdrží, má dvě možnosti. Buď oddělí váhu od pokladního systému a bude údaje přepisovat do POS ručně, nebo si koupí jiný, již certifikovaný software. Například ve váho-pokladnách BIZERBA zabezpečuje funkce splňující zákon o EET pokladní program ve spolupráci s aplikací EET-BIZ Servis. Ta přebírá informace z jednotlivých účtenek od pokladního programu a společně s daty o provozovateli je v požadovaném formátu zasílá do databází provozovatele centrálního systému EET.
ID článku:
11022,
počet zhlédnutí: 676
Zadavatelem článku je firma
BIZERBA Czech & Slovakia s.r.o.
Informační zdroje
Měřicí a regulační technika,
Stroje pro prodejny